Om mig

Jag heter Camilla Liljestrand och frilansar som colorist. Jag är bosatt i Sundsvall, Västernorrland, och arbetar i Davinci Resolve Studio.

Är du kanske...

  • en ax till limpa filmskapare som känner att färgdelen börjar bli en börda?
  • en regissör, fotograf och redigerare som vill förbättra sitt arbetsflöde i post produktion?
  • producent som söker fler colorist-namn att skriva upp?

Oavsett din budget är du välkommen att höra av dig. Mitt jobb är att skapa kontinuitet med color correction, fixa problem med object removal - men kanske viktigast av allt berätta din historia genom color grading.

Vanliga frågor

Låt oss släcka eld på några av de frågor som brukar uppkomma i samband med första kontakten.
Kanske några av dina?

"Jag jobbar inte i Davinci utan Premiere/Final cut/Avid, funkar det att samarbeta?"

Det går alldeles utmärkt! Man behöver inte sitta i Davinci för att samarbeta kring grading.

En av två saker brukar ske.

  1. Högupplöst export
    Klipparen delar en högupplöst export av filmen till mig via online, jag gradar och skickar tillbaka en högupplöst export som klipparen sen lägger in i sin tidslinje.
  2. Material + .xml
    Jag får en hårddisk med material samt en .xml fil, jag gradar projektet och skickar åter hårddisken. Jag behåller alltid en högupplöst export av graden utifall att hårddisken kommer bort.

"Vad skulle det kosta att grada en 1 min, 10 min, 20 min, 1 timmes film osv, ungefär?"

Jag älskar denna fråga! Men för både min tid och din budget vill jag inte dra en siffra från tomma luften, utan jag frågar alltid om jag kan få se något rörligt. I en kostnadsestimering tittar jag på exponeringen, ljussättningen, antal unika scener, inspelad i log eller Rec.709 - för i ena stunden sitter jag med 8 bit Sony, och i nästa Alexa mini 12 bit. Det varierar otroligt.

Är du däremot i förproduktion brukar jag kika på liknande projekt du skapat för att få ett hum.

"Jag har ingen vision eller look i åtanke... måste jag ha det?"

Oroa dig inte! Vi samtalar om hur du vill filmen ska kännas och jobbar med referensbilder från andra filmer som träffar den känslan. Sen ger jag förslag i form av en Lookbook, dvs. exempel på looks på nyckelbilder i din film. Det är vanligare än du tror att man kommer på looken tillsammans - och riktigt skoj! 😃